På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Lättläst

Vi gör underlag för kartor, sätter gränserna och säkrar ägandet av fastigheter. Hos oss kan du få information och dokumentation om Sveriges geografi och fastigheter.

Du kan också få hjälp med att stycka av en tomt

eller ändra markgränser.

Det är till oss du vänder dig för att ändra ägare på ditt hus eller din mark.

Vi ser även till att ditt ägande registreras i Fastighetsregistret.

Välkommen att kontakta oss.

Dela den här sidan med andra

Kartor

Ge bort en historisk karta i julklapp!

Välj ut en riktigt fin karta ur vårt historiska arkiv. Beställ före den 14 december så får du kartan före jul.

Historiska kartor

Fastigheter

Upphävande av förordnande enligt plan- och bygglagen, PBL

Har du fått brev från oss gällande en ändring i Plan- och bygglagen? Vill du veta vad det innebär för dig?

Läs mer

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Kartor

Har du upptäckt ett fel i våra kartor?

Vi vill gärna att du hjälper oss att förbättra kartan, så hör av dig till oss!

Anmäl fel i karta

Öppna data

Ladda ner historiska ortofoton gratis

Nu släpper vi ett rikstäckande lager av historiska ortofoton som öppna data.

Ladda ner bilderna