På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Jurist - vikariat, Uddevalla

Anmäl intresse

Referensnummer: 302-2018/2690

Lantmäteriet Fastighetsinskrivning söker för vikariat en jurist till vårt kontor i Uddevalla

Vill du utveckla morgondagens Sverige och bidra till samhällsnyttan?
Lantmäteriet finns i hela landet och arbetar i teknikens framkant. Vi ansvarar för fastighetsindelningen i Sverige och försörjer samhället med information om geografi och fastigheter samt bidrar till hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling.
Hos oss får du utvecklas i en viktig samhällsfunktion där din kompetens och ditt engagemang är vår främsta resurs. Lantmäteriet är platsen för dig som vill växa!

I Juriststödets uppdrag ingår att ha verksamhetens kompetenutvecklingsansvar, att ansvara för en enhetlig ärendehantering och kvalitetsuppföljning samt att vara drivande i den författnings- och verksamhetsutveckling sin krävs för att möta verksamhetens framtidsutmaningar. Juristerna inom Fastighetsinskrivningen stödjer och coachar handläggare och interna rådgivare samt beslutar självständigt i juridiskt komplicerade ärenden. De har goda kunskaper inom inskrivningsprocessen och leder lagfartssammanträden samt stödjer verksamheten i olika juridiska frågor. Arbetet innefattar även utformande, planering och genomförande av interna kompetensutvecklingsinsatser, samt deltagande i och ansvar för olika utvecklingsprojekt inom Fastighetsinskrivningen.
Juristerna har omfattande kontakter med medarbetare på våra olika kontor, banker, fastighetsmäklare och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten. Kontakterna sker såväl skriftligt som muntligt.
Tjänsten avser ett vikariat under ordinarie medarbetares föräldraledighet.

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som har juristexamen från juristprogrammet eller motsvarande affärsjuridisk utbildning med civilrättslig inriktning och några års erfarenhet av juridiskt arbete. Erfarenhet av arbete vid förvaltningsmyndighet och erfarenhet av eget beslutsfattande är meriterande. Meriterande är också tidigare erfarenhet av ansvar för och deltagande vid genomförande av interna kompetensutvecklingsinsatser samt ordförandeskap vid sammanträden eller liknande möten.

Kvalifikationer

Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är att ha samarbetsförmåga, vara relationsskapande och tydlig i din kommunikation. Du har en vilja och en förmåga att hjälpa andra, är drivande och kreativ för att uppnå resultat och föra processer framåt. Du är flexibel och ser möjligheter när andra ser utmaningar. Du behöver vara beslutsam och kunna agera, prioritera och behålla lugnet vid arbete under tidspress.
Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och behärskar svenska såväl i tal som i skrift. Vi ser även att du har intresse av att arbeta med ständiga förbättringar i verksamheten och tillsammans med andra medarbetare.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontakta oss

Om du vill veta mer så kontakta gärna Maria Monthure, funktionschef, telefon 070-291 90 23. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Ulrika Nilsson, telefon 0381-66 26 73 och för ST inom Lantmäteriet, Suzanne Larsson, telefon 0381-66 26 40. Våra e-postadresser är maria.monthure@lm.se, ulrika.nilsson@lm.se samt suzanne.larsson@lm.se.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Välkommen in med din ansökan senast 2018-04-30. Intervjuer kommer att ske löpande.

Övrig information

Om Lantmäteriet Fastighetsinskrivningen och Juriststödet
Vid landets sju inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar m.m. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär 800 000 ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar främst inom civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning och central stab och Back Office-funktionen i Gävle. Inom divisionen arbetar cirka 15 jurister som är placerade på de olika kontoren och organiserade i en juristfunktion som leds av en funktionschef.

Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Du följer väl oss på Facebook och LinkedIn?

Ansökan

Du ansöker via länk nedan. Om du istället väljer att skicka ansökan per brev, märk då kuvertet och ansökan med referensnummer 302-2018/2690, senast 2018-04-30. Postadressen till oss är Lantmäteriet, 801 82 Gävle. Handlingar per brev skannas. För att skärmbilden av handlingarna inte ska bli svårlästa ber vi dig så långt som möjligt undvika kraftiga färger som bakgrund eller mörkt skuggad bakgrund.



Dela den här sidan med andra

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer