På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Mortgage Applications

Mortgage Applications

A mortgage application must be made in writing, either by the owner or through another party such as a bank.

In most cases, the original document/s must be submitted with the application. These are returned to the applicant after completion.

The following always applies to new mortgage applications:

• If the previous mortgage relates to several properties, the new mortgage must follow suit.
• If the previous mortgage is only valid for one property, the new mortgage must follow suit.

  • Jag vill ansöka om en inteckning i min fastighet

    Om du är gift behövs i de flesta fall ett medgivande till ansökan om inteckning. Det gäller även om du är skild, men har varit gift under den tid du ägt fastigheten.

    Om fastigheten är enskild egendom krävs i de flesta fall inget medgivande. Då ska i stället en handling som styrker att fastigheten är enskild egendom skickas in. Se nedan:

    Om du är gift

    Din make/maka måste i de flesta fall lämna medgivande till ansökan om inteckning. Medgivandet ska vara skriftligt och kan lämnas direkt på ansökan eller i separat handling.

    Har du fått fastigheten som enskild egendom genom exempelvis gåva eller testamente, behövs inget medgivande. Du kan då skicka med en kopia av gåvobrevet eller testamentet tillsammans med ansökan.

    Är fastigheten enskild egendom genom äktenskapsförord, kan du skicka med en kopia av äktenskapsförordet tillsammans med ansökan, men om fastigheten har varit gemensam bostad under äktenskapet är inte äktenskapsförordet tillräckligt. Då måste din make/maka lämna ett skriftligt medgivande.

    Om du är sambo

    I de flesta fall behöver inte sambor lämna medgivande, men om det gjorts en anteckning i fastighetsregistret om att fastigheten är gemensam bostad enligt sambolagen, måste din sambo lämna medgivande till ansökan om inteckning. Medgivandet ska vara skriftligt och kan lämnas direkt på ansökan eller i separat handling.

    Om du är skild

    Om du är skild måste du visa att din före detta make/maka inte längre har giftorätt i fastigheten och inte behöver lämna medgivande till ansökan om inteckning. Det gäller även om du sedan tidigare är ensam fastighetsägare. Det kan du visa på följande sätt:

    • Har ni bodelat fastigheten kan du skicka med en kopia av bodelningsavtalet tillsammans med ansökan. Det är bra om du även skickar med en handling som visar när ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten. 
    • Har du fått fastigheten som enskild egendom genom exempelvis gåva eller testamente, kan du skicka med en kopia av gåvobrevet eller testamentet tillsammans med ansökan.
    • Är fastigheten enskild egendom genom äktenskapsförord, kan du skicka med en kopia av äktenskapsförordet tillsammans med ansökan. Tänk på att äktenskapsförordet måste vara registrerat  för att vara giltigt. Har fastigheten varit gemensam bostad under äktenskapet är det inte säkert att äktenskapsförordet är tillräckligt.
    • Om inte någon av ovanstående handlingar kan visas, måste din före detta make/maka lämna skriftligt medgivande till ansökan.

    Om någon annan ansöker åt dig

    Om någon annan än fastighetsägaren är ingivare och skickar in ansökan (ofta en bank), ska ingivarens namn och adress anges. Det är bra om även handläggarens telefonnummer finns med i ansökan. Har ingivaren ett ingivarnummer ska det alltid anges.

    Har du lånat pengar av en privatperson eller ett mindre företag och långivaren vill ha ett skriftligt pantbrev som säkerhet för lånet, kan långivaren ansöka om ny inteckning. Tänk på att det ändå är du som har lagfart på fastigheten  som måste skriva under ansökan. Det är extra viktigt att den som lånat ut pengarna anges som fakturamottagare och att ni önskar ett skriftligt pantbrev, i annat fall kommer Fastighetsinskrivningen att utfärda ett datapantbrev som långivaren inte har tillgång till.

    Vad händer med pantbrevet?

    När en bank ansöker om inteckning i samband med belåning och pantsättning av fastigheten, skickas datapantbrevet till bankens elektroniska arkiv.

    Om du själv ansöker om inteckning och vill ha ett datapantbrev, hamnar det i Ägararkivet som administreras av Lantmäteriet. Datapantbrev som förvaras i Ägararkivet är bara tillgängliga för lagfaren fastighetsägare eller tomträttsinnehavare.

    Har du ansökt om ett skriftligt pantbrev skickas det i rekommenderat brev till den person som angetts som ingivare och fakturamottagare i ansökan.

    Det här ska alltid finnas med i din ansökan:

    • Alla fastighetsbeteckningar som ansökan gäller.
    • Fastighetsägarens personnummer.
    • Inteckningsbelopp.
    • Fastighetsägarens underskrift och namnförtydligande.
    • Eventuella medgivanden eller andra handlingar som visar att medgivande inte behövs.

     Jag har dessa handlingar och vill fylla i ansökan:

     

    Du skickar din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje 

    Har du frågor kring de inteckningar som gäller i din fastighet? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09:00-16:00. 

  • Jag har fått ett vilandebevis för inteckning – vad är det?

    När en ansökan om ny inteckning har förklarats vilande skickar vi ut ett vilandebevis till den som står som ingivare på ansökan.

    Vilandebeviset är en värdehandling som behöver skickas in till oss på Fastighetsinskrivningen för att den vilande inteckningen ska kunna beviljas (enligt 22 kap. 5 § jordabalken). Syftet är att skydda den som lånar ut pengar så att inte fel person får ut den beviljade inteckningen.

    Om vilandebeviset har kommit bort eller har blivit förstört kan man ansöka om att det ska dödas. Det går då till på  samma sätt som när man dödar ett skriftligt pantbrev som har kommit bort. 

  • Jag vill fullfölja dödning av en inteckning eller ansöka om att utfärda ny handling

    Slutlig dödning av inteckning 20 §

    När överklagandetiden går ut för beslutet om dödning av inteckningen så vinner beslutet laga kraft. Då ska du som är fastighetsägare och har lagfart på fastigheten ansöka om slutlig dödning av inteckningen. Du kan samtidigt ansöka om att nyfastställa inteckningen och får då tillgodoräkna dig stämpelskatten för den dödade inteckningen. Det innebär att du bara betalar en expeditionsavgift för den nya inteckningen om den har samma belopp som den tidigare.

    Ansökan om slutlig dödning av inteckning (pdf)

    Utfärdande av ny handling 3 §

    När beslutet om att handlingen ska dödas har vunnit laga kraft (när överklagandetiden gått ut) ska den person som ansökte om dödande av förkommen handling, ansöka om att en ny handling ska utfärdas. Eftersom det bara är själva handlingen som dödats och inteckningen finns kvar i fastigheten ansöker du bara om utfärdande av ny handling och inte om en ny inteckning.

    Ansökan om utfärdande av ny handling (pdf)

  • Jag vill ändra befintliga inteckningar

    Det kan finnas flera orsaker till att man vill ändra befintliga inteckningar.

    Det kan vara att man vill:

    • att en inteckning ska gälla i flera fastigheter,
    • byta en inteckning mot två eller flera nya inteckningar,
    • föra samman flera inteckningar till en,
    • flytta ned en inteckning i företrädesordningen (göra en nedsättning),
    • frigöra en fastighet från en gemensam inteckning med annan fastighet,
    • döda ett befintligt pantbrev,
    • lägga till en ny eller ta bort en anteckning om innehav av pantbrev.

    För att ansöka om något av ovanstående använder du samma blankett som vid ansökan om ny inteckning. Under punkt 4 på blanketten skriver du vilken inteckning du vill ändra och vad du vill göra för ändring.

    Blanketten Ansökan om inteckning/dödning av befintligt pantbrev/innehav/utbyte (pdf)

    Vid dödning ska alltid skriftliga pantbrev skickas med ansökan. Om det är datapantbrev börjar du med att flytta dem till Fastighetsinskrivningens arkiv. Kontakta Kreditmarknadsservice på telefon 026-63 48 00 för information om var dina datapantbrev finns.

    Vill du begära flytt av datapantbrev, kan du skriva ut och fylla i nedanstående blankett.

    Du skickar blanketten till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

    Begäran om flytt av datapantbrev (pdf)

    Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.

    Vill du besöka ett av våra fastighetsinskrivningskontor?
    Hitta våra adresser och öppettider

  • Jag vill döda ett befintligt pantbrev

    Att döda ett befintligt pantbrev innebär att pantbrevet inte längre gäller och att själva inteckningen inte längre finns kvar i fastigheten eller tomträtten. Ansökan ska alltid undertecknas av fastighetsägaren (den som har lagfart) eller tomträttsinnehavaren. Make eller maka behöver inte lämna medgivande till en ansökan om dödning.

    Ansökan ska innehålla

    • Ansökan om dödning. Skriv gärna aktnumret på det aktuella pantbrevet i ansökan.
    • Det skriftliga pantbrevet eller data pantbrevet. Är pantbrevet skriftligt ska det alltid skickas med ansökan. Är det ett datapantbrev måste det i samband med ansökan flyttas över till Fastighetsinskrivningens arkiv. Du finner en sådan blankett längre ner på sidan.


    Äldre skriftliga pantbrev skickar vi alltid tillbaka i makulerat skick efter att vi handlagt ärendet och dödat pantbrevet.

    Observera! I samband med dödningen kan du välja att nyfastställa pantbrevet. Kanske har du ett gammalt skriftligt pantbrev du vill döda, men vill hellre ha ett datapantbrev? Då är det viktigt att du ansöker om ett nytt pantbrev samtidigt som dödningen, eftersom du då får tillgodoräkna dig stämpelskatten för det belopp som dödas. Du betalar bara en expeditionsavgift på 375 kronor per pantbrev.

    Tänk på att din make eller maka måste lämna medgivande till det nya pantbrevet, även om det inte behövs för själva dödningen. 

    Jag har dessa uppgifter och vill fylla i ansökan:

     

    Du skickar din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje 

    Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.  

    Vill du istället besöka något av våra fastighetsinskrivningskontor?
    Hitta våra adresser och öppettider

  • Jag vill flytta inteckningar från en eller flera fastigheter till en eller flera nya fastigheter

    När inteckningar flyttas från en eller flera fastigheter till en eller flera nya fastigheter kan du få skattereduktion enligt 22 § stämpelskattelagen.

    För att få skattereduktion krävs:

    • att du ansöker om dödning och ny inteckning samtidigt och
    • att alla datapantbrev har förts över till fastighetsinskrivningens arkiv eller att alla skriftliga pantbrev har skickats in tillsammans med ansökan.

    Du behöver då bara betala stämpelskatt på mellanskillnaden mellan det nyintecknade beloppet och beloppet av de inteckningar som dödats. För varje ny inteckning betalar du en expeditionsavgift på 375 kr.

    I exemplen här nedanför ser du hur det kan gå till att flytta inteckningar från en eller flera fastigheter till en eller flera nya fastigheter.

    Två fastigheter (A och B) har inteckningar sedan tidigare. I den första ansökan dödas inteckningarna i A och B (bild 1) och ny gemensam inteckning beviljas i båda fastigheterna (bild 2).

    Bild 1

    Bild 2

    I den andra ansökan dödas den gemensamma inteckningen och en ny inteckning beviljas i A (bild 3). Inteckningarna flyttas på så sätt från B till A så att B blir helt fri från inteckningar och A får nya inteckningar motsvarande det sammanlagda belopp som tidigare fanns i båda fastigheterna (bild 4).

    Bild 3

    Bild 4

    Du kan inte längre flytta inteckningar i en ansökan

    Från och med den 1 september 2016 behövs det två separata ansökningar för att flytta inteckningar från en eller flera fastigheter till en eller flera nya fastigheter. Samma regler gäller vid skapande av interregionala inteckningar.

    Den andra ansökan, som beskrivs i bild 3 och 4, kan skickas in först när det nya pantbrevet är utfärdat. Detta eftersom pantbrevet ska bifogas ansökan/föras över till Fastighetsinskrivningens arkiv.

    Blankett ansökan om inteckning/dödning av befintligt pantbrev/innehav/utbyte (pdf)

    Du skickar din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

    Har du frågor kring de inteckningar som gäller i din fastighet? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.

  • Fastigheten som ska intecknas ägs av ett dödsbo

    En ansökan om inteckning som gäller dödsbo ska se olika ut beroende på hur fastigheten förvaltas:

    Ägs fastigheten av ett dödsbo och förvaltas av dödsbodelägare?

    • Då måste alla dödsbodelägare skriva under ansökan om inteckning/pantbrev. En bestyrkt kopia av bouppteckningen, som ska vara registrerad hos Skatteverket, ska också skickas med ansökan.

    Är någon av dödsbodelägarna omyndig?

    • Då ska tillstånd från överförmyndaren skickas med ansökan.

    Ägs fastigheten av ett dödsbo och förvaltas av en boutredningsman?

    • Då ska boutredningsmannen skriva under ansökan. Även boutredningsmannens förordnande ska skickas med ansökan.

    Jag har dessa handlingar och vill fylla i ansökan:

    Skicka din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje 

    Har du frågor om ett pågående ärende hos oss? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.

    Vill du besöka ett fastighetsinskrivningskontor?
    Hitta våra adresser och öppettider

  • Fastigheten som ska intecknas ägs av ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller en ekonomisk förening

    Om fastigheten ägs av ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller en ekonomisk förening ska ett registreringsbevis eller utdrag från föreningsregistret skickas in tillsammans med ansökan om inteckning.

    Du kan beställa registreringsbeviset eller registerutdraget från Bolagsverket (nytt fönster). Registreringsbeviset behövs för att vi ska kunna se vem eller vilka som är behöriga firmatecknare. 

    Jag har dessa handlingar och vill fylla i ansökan:

    Du skickar din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

    Har du frågor kring de inteckningar som gäller i din fastighet? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.

  • Fastigheten som ska intecknas ägs av en ideell förening

    Då ska föreningens stadgar skickas med ansökan. Dessutom:

    • Om föreningen är inregistrerad, ska ett registreringsbevis från Näringslivsregistret, hos Bolagsverket (nytt fönster), skickas med ansökan.
    • Om föreningen inte är inregistrerad, ska protokollförda uppgifter om vilka som sitter i styrelsen och vem som får teckna föreningens firma skickas med ansökan.

    Om du har rätt handlingar och vill fylla i ansökan:

    Skicka din ansökan till:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

    Har du frågor om ett pågående ärende hos oss? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.

    Vill du besöka ett fastighetsinskrivningskontor?
    Hitta våra adresser och öppettider

  • Aktuella uppgifter om min fastighet

    I tjänsten Min fastighet hittar du aktuell information om din fastighet. För att kunna använda tjänsten behöver du en fungerande e-legitimation.

    Till Min fastighet

    Via tjänsten kan du få information om fastigheten, som till exempel:

    • rättigheter
    • inteckningar
    • förbehåll
    • servitut
    • arrenden
    • anteckningar
    • intresseanmälningar
    • lagfartsuppgifter

    Söker du information om andra fastigheter?

    Då är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00. 

  • Lathund (information för professionella ingivare)

    Lathunden är en hjälp för dig som är professionell ingivare och hanterar fastighetsinskrivningsärenden, till exempel ansökan om inteckning eller lagfart.

    Lathund för professionella ingivare av inskrivningsärenden (ppt)

  • Företagsinteckning (pantbrev)

    Har du frågor om företagsinteckningar? Då ska du vända dig till Bolagsverket.

    Besök Bolagsverkets webbplats för att läsa om vad det innebär att ansöka om en företagsinteckning, hur stor stämpelskatten blir och hur du gör för att döda en företagsinteckning. 

Share this page with others

Maps

Grandma’s Grandad’s Grandad

Our historical maps go back nearly 400 years! Discover our map treasure for free.

Historical maps

Your future with us!

Work for us

Job opportunities such as accountants, lawyers, system developers, engineers, communicators and of course Land Surveyors.

Your future with us