På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Contact us

Feel free to contact us! Our customer support centre can answer questions about Lantmäteriet's operations, organisation and products.

Find answers to the most Frequently Asked Questions

Search all pages A-Z or in the Glossary

Visit our offices

Find addresses and office hours

Address to our head office:
Lantmäterigatan 2 C
801 82 GÄVLE

Contact our customer support centre

You can contact our customer support centre with any general questions or to order copies of maps and documents. They also relay inquiries for scheduling visits from surveyors.

Submit a question
Telephone: +46 (0)771-63 63 63
Fax: +46 (0)26-65 16 44 

Open weekdays 9.00–16.00
Telephone switchboard is open weekdays 8.00–16.00.

Corporate identity number: 202100-4888
E-mail format: firstname.lastname@lm.se

  • Submit a query, opinion or order

    • General questions for Lantmäteriet – At the customer support centre, we can answer general questions and provide printouts of maps and documents, for example, extracts from the Real Property Register or a Property Register Certificate if you need a legally valid document in connection with an audit. See price list. We also relay inquiries for scheduling visits from surveyors.
    • Order older registration documents – Here you can order copies of registration documents from 1 June 2008 onwards.
    • Suggestions for improvement of our products – Here you can submit requests for changes to products and services within maps, photos and property information.
    • Report error in a map – Have you discovered an error in any of Lantmäteriet’s maps?
    • Contact webmaster – Here you can ask us questions relating to technical problems with the website or our services.
    • If you want to e-mail the registrar, use the address lantmateriet@lm.se
    • If you want to send an e-mail to one of the employees, you write firstname.lastname@lm.se
  • Call or chat with the customer support centre

    Call:
    Opening hours: weekdays from 9:00 to 16:00. 

    The switchboard is open weekdays 8:00 to 16:00. 

    Telephone: +46 (0)771-63 63 63
    Fax: +46 (0)26-65 16 44

    Chat:
    Opening hours: weekdays from 13:00 to 14:00.
    Here you can ask us shorter questions. If you have a more detailed question, we recommend that you telephone or send in your question to us. 

    Click here to start a chat (new window)

  • Visit an office or send a letter

    We have offices all over Sweden.

    Find addresses, opening hours and information about our offices

    At several of our offices, you can access property information at our customer computers, Public Terminal.

    Postal address for documents in registration matters

    All documents in registration matters (e.g. applications for registration of ownership, mortgage, etc.) are sent to the same address no matter where in the country the property is located:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

    Visiting address of the head office in Gävle:

    Lantmäterigatan 2 C
    802 64 GÄVLE

    View the head office on a map

    Postal address of the head office in Gävle:

    Lantmäteriet
    801 82 Gävle

    Billing address and Corporate Identity Number

  • Social media

    Follow us on Facebook! Here you can get up to speed on current events and find out what vacancies are available in our organisation. You can also ask us questions directly online.

    We monitor the page activity on weekdays between 9:00 and 16:00. During these times we are available to answer any questions about our operations, organisation and products. Visit our Facebook page (new window)

  • Tekniska frågor

  • Om webbplatsen

    Vår webbplats, www.lantmateriet.se, är målgruppsorienterad och användaranpassad. Den är byggd med modern teknik och anpassar utseendet efter din skärmstorlek.

    Denna webbplats uppfyller kraven i Post- och telestyrelsens riktlinjer för webbutveckling, med stort fokus på tillgänglighet och användbarhet.

    Mobil anpassning - responsive design

    Webbplatsen kan upplevas på olika sätt beroende på märke på telefon och webbläsare. Vi gör allt för att vårt innehåll ska vara tillgängligt med så många olika variationer som möjligt. 

    Vi hoppas att du tycker att webbplatsen upplevs tillgänglig och användbar, men om du har problem eller synpunkter på teknik, utseende eller innehåll vill vi gärna höra hur vi kan göra den ännu bättre.

    Se webbkarta

    Kakor (cookies)

    Vissa delar av webbplatsen kräver att din webbläsare tillåter lagring av kakor (cookies) i din dator. Kakor lagras på din dator och inte på denna webbplats. Läs mer om kakor och hur de används på vår webbplats.

    Kontakta webmaster@lm.se om du har frågor kring webbplatsen.

  • Maintenance weekend

  • Så här ser du om din dator har 32- eller 64-bitar

     

    1. Klicka på startknappen som finns i aktivitetsfältet, längst ner till vänster på skärmen.


    2. Skriv in "systeminfo" i fältet längst ned i fönstret.

    3. Klicka på "Systeminformation" i träfflistan.

    4. Titta vad som står bredvid "Datortyp".
      x64 = operativsystemet har 64-bitar
      x86 = operativsystemet har 32-bitar

      Klicka på bilden för att se en större version
      Klicka på bilden för att se en större version.

  • Driftinformation

    Driftinformation

    Vid planerade avbrott genomförs underhåll av IT-infrastruktur som delas av många tjänster. 

    Övriga avbrott

    Avbrott för akut service sker alltid utanför öppettiderna. Meddelade om akuta avbrott sker i en meddelanderuta till höger på sidan.

  • Install the image viewer

    To view the files in our e-services you must install the DjVu image viewer for your web browser. The programme is free.

    It is available for the most common types of computers, but not for all operating systems and browser versions.

  • Problemlösning DjVu

    Har du problem att använda bildvisningsprogrammet DjVu? Här samlar vi lösningar på vanliga problem.

    Hittar du inte svar på ditt problem? Välkommen att kontakta webbredaktionen

  • Min fastighet - problemlösning

    För att använda tjänsten behöver du ha giltig e-legitimation på din dator eller dosa från din bank eller Telia samt, för vissa akter, bildvisningsprogrammet DjVu.

    Läs mer om e-legitimation eller på e-legitimation.se (nytt fönster).

    För att kunna titta på akterna benämnda Historiska kartor behöver du ladda hem bildvisningsprogrammet DjVu. Programmet är gratis och du behöver bara ladda hem det en enda gång.

    Läs mer om tjänsten Min Fastighet.

  • E-legitimation - problemlösning

    E-legitimation använder du när du legitimerar dig och när du skriver under handlingar elektroniskt på nätet.

  • Kontakta webmaster

    Här kan du ställa frågor till oss som rör tekniska problem med webbplatsen eller våra tjänster.

    För att bättre kunna hjälpa dig behöver vi veta vilken webbläsare och operativsystem du har. Se vilken webbläsare du har

  • Ta emot din myndighetspost digitalt

    Med tjänsten Mina meddelanden kan du ta emot post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Posten samlas i en säker digital brevlåda och du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation. Det är gratis och du kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.

    Vi skickar post digitalt till dig

    Du kan få information digitalt från Lantmäteriet i samband med lantmäteriförrättningar, inskrivningsärenden och ärenden som berör samfällighetsföreningsregistret. Det kan vara kallelse till sammanträde, förelägganden, underrättelser om beslut och andra typer av handlingar. Tjänsten är under utveckling och förhoppningen är att du framöver ska kunna få flera meddelanden digitalt.

    Du bestämmer hur du vill ha din myndighetspost

    Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha post säkert och digitalt istället för som papperspost. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka post digitalt till dig. Ångrar du dig kan du när som helst avsluta tjänsten och få posten på papper igen.

    Det är säkert och enkelt

    Det är säkert till skillnad från vanlig e-post eftersom du loggar in med din e-legitimation, t ex ditt bankID. Vi skyddar all känslig information så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla myndigheter som skickar myndighetspost digitalt.

    Så här skaffar du en digital brevlåda

    För att du ska kunna ta emot digital myndighetspost räcker det inte med en vanlig e-postadress. Av säkerhetsskäl behövs en digital brevlåda som är godkänd för tjänsten Mina meddelanden.

    1. Gå in på minameddelanden.se (nytt fönster). Läs om tjänsten och se vilka som skickar post digitalt.
    2. Klicka på Privat i menyn och följ anvisningarna. Har du företag väljer du Företag, förutom för enskild firma där du väljer Privat.
    3. Logga in med din e-legitimation och registrera din profil i den brevlåda du valt. Godkänn användarvillkoren och signera. Klart!

    Skaffa en digital brevlåda redan idag på minameddelanden.se (nytt fönster).

    Film från Mina meddelanden

    Mina meddelanden from Skatteverket on Vimeo.

Share this page with others

Maps

Grandma’s Grandad’s Grandad

Our historical maps go back nearly 400 years! Discover our map treasure for free.

Historical maps

Your future with us!

Work for us

Job opportunities such as accountants, lawyers, system developers, engineers, communicators and of course Land Surveyors.

Your future with us