På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Hantera pantbrev

Vi på Lantmäteriet ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten genom Pantbrevssystemet och samarbetar med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Om du till exempel vill ansöka om ett nytt pantbrev, om ditt skriftliga pantbrev har kommit bort eller om du vill konvertera ett skriftligt pantbrev till ett datapantbrev, kan vi hjälpa dig.

Ett pantbrev är ett bevis på att det finns en inteckning i fastigheten. Pantbrev kan utfärdas både i pappersform och som datapantbrev (digital form). Idag är det vanligast att man ansöker om datapantbrev, både av säkerhetsskäl men också för att alla stora banker är anslutna till pantbrevssystemet. Om du har skriftliga pantbrev kan det vara klokt att byta ut dem mot datapantbrev, för då riskerar du inte att värdehandlingen försvinner eller förstörs.

 

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00. 

Dela den här sidan med andra

Digitalt först

För en smartare samhällsbyggnadsprocess

Följ arbetet med Digitalt först. Här samlar vi även goda exempel – sänd oss dina!

Läs mer

Myndighetspost

Få din lagfartspost digitalt

I tjänsten Mina meddelanden får du ett e-postmeddelande när vi får in en ansökan om lagfart på din fastighet.

Läs mer

Kartor

Skriv ut din egen kartbok!

Zooma, panorera, ladda hem och skriv ut din egen kartbok i skala 1:50 000.

Läs mer

Kundundersökning

Har du använt någon av våra produkter eller tjänster under 2016?

Berätta vad du tycker om oss genom att svara på några frågor och var med i utlottning av biobiljetter!

Till kundundersökningen

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2016? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer